Cyprus

Na een volledig verregende zomer zijn we toe aan een dosis zon. We boeken een last minute naar Cyprus, waar we 7 dagen half pension in Hotel Athena Beach even buiten Paphos, in het zuidwesten van het eiland, zullen verblijven. Cyprus biedt niet alleen zon, maar ook cultuur: Foeniciers, Grieken, Romeinen, Egyptenaren, Venetianen, Turken en Britten hebben hier allemaal gezeten en hun sporen nagelaten. Er is een berggebied, ze spreken Engels en je kan er met Euro's betalen. Kortom, ver weg en toch gemakkelijk.

Dag 1: Heenreis

Om 12 uur gaan we met de bus naar Schiphol, tussen de buien door. Na aankomst hebben we snel onze tickets en vouchers en ook het inchecken gaat voortvarend, dus voor enen hebben we alle formaliteiten al achter de rug. We kijken wat rond in de winkels, eten een broodje en spelen een spelletje. Om kwart over drie kunnen we eindelijk boarden. Het publiek is duidelijk anders dan naar Turkije, meer stellen op leeftijd, al zitten we net voor 3 melige meiden die tot op de startbaan zitten te SMSen. We vertrekken wat te laat, maar wel droog en op een vlucht van bijna 4 uur is twintig minuten wel goed te maken. Bij Transavia moet je al je eten en drinken kopen, dus we hebben boterhammen mee.

We landen keurig om 20.55 op Paphos International Airport, Cyprus. De rij bij de douane is lang maar beweegt zich sneller dan ik ooit ergens gezien heb en ook de koffers en het vervoer naar het hotel zijn goed en duidelijk geregeld. Alle hotels liggen aan een weg aan zee en om tien uur staan we aan de balie van Hotel Athena Beach in een zwaar geaircode lobby, want buiten is het nog 25 graden, een van de redenen om een weekje last minute Cyprus te boeken. We lopen naar onze kamer, zetten de airco aan, pakken de koffers uit en gaan om half 12 slapen.

1 van de zwembaden bij het hotelDag 2: Een luie dag in de zon

's Morgens doen we het gordijn open en zien... de zon! Dat klinkt minder spectaculair dan het is, want S. heeft al 10 weken bijna geen zon gezien: na een briljant voorjaar was de zomer volledig verregend. Eerst maar eens ontbijten: een enorm ontbijtbuffet wacht ons. Lekker buiten eten met uitzicht op zee, zwembad en palmbomen. Om half 11 is er het praatje van de reisleider, we boeken een excursie voor overmorgen, doen boodschappen bij de supermarkt  aan de overkant van de weg (uitkijken want ze rijden hier links) en brengen de rest van de dag in en om het zwembad door: lezen, dommelen en in de schaduw toch een kleurtje oplopen. Het publiek is echt anders: meer Engelsen op leeftijd die flaneren over de wandelpromenade, minder drank omdat het niet all inclusive is. Na een douche en wat lummelen onder de airco volgt het dinerbuffet, weer zo'n enorme toestand. De eetzaal is gigantisch, maar alles is perfect georganiseerd dus je merkt het nauwelijks. Na het eten spelen we een spelletje Fjord op het buitenterras alvorens te gaan slapen.

Ruines van Kato PaphosDag 3: Zweten tussen de mozaïeken van Kato Paphos

Na een rustdag wordt het tijd voor actie: vanwege de hitte vertrekken we al vroeg met de bus naar Kato Paphos. Het busvervoer is prima geregeld: stadsbus 611 stopt naast het hotel en rijdt ons in nog geen twintig minuten naar de haven. Een enkeltje kost een euro, een dagkaart 2 euro.

We lopen naar de ingang van het archeologische terrein en ondanks dat het pas 9 uur is zweten we ons nu al kapot. Voor maar €3,40 per persoon krijgen we een prachtig kaartje en mogen de opgravingen van "Onder Paphos" bezichtigen. Rond het begin van de jaartelling was hier een complete stad, maar na wat aardbevingen en aanvallen werd Paphos de helling op verplaatst en herinnerde niemand zich op den duur meer dat er zich hier ooit Griekse en Romeinse villa's bevonden, tot een boer bij het ploegen op oude resten stuitte. Nu staat dit gebied op de Werelderfgoedlijst... We lopen eerst naar de twee minst interessante bezienswaardigheden: een ruïne van een Frankisch kasteel en het kleine Romeinse amfitheater, waar ik een stuk Grieks toneel opvoer, de restanten van het 725-jarig bestaan van mijn school. Dan door naar waar het allemaal om draait: de prachtige mozaïeken in 3 opgegraven Romeinse villa's, waar een groep Poolse archeologen nog steeds bezig is. Ondertussen bouwt zich boven zee een regenbui op. We schuilen voor de spetters (de eerste regen op Cyprus in 5 maanden) en drinken ondertussen onze waterfles leeg. De mozaïeken zijn prachtig en frissen ook nog eens op van de regen. Na bijna 2 uur rondkijken lopen we het park weer af na gebruik te hebben gemaakt van de keurige toiletten. Enig minpuntje dat we tot nu toe hebben kunnen ontdekken op Cyprus: je mag het toiletpapier niet doorspoelen, dat moet in een emmer. Het is allemaal prima geregeld en schoon, maar het blijft toch een beetje een ranzige bedoening.

Een van de prachtige mozaieken

Na de cultuur volgt de sport: we flaneren over de wandelpromenade. Tegen twaalven zijn we terug bij de haven, hoog tijd voor drinken en eten in de schaduw en bries en ondertussen lekker mensen kijken in alle kleuren rood, bruin en wit en alle maten van anorexia tot walvis. Na bijna anderhalf uur op het terras van Hobo Café lopen we langs de souvenirwinkeltjes terug naar de bus. De rest van de middag brengen we aan de rand van het zwembad onder de palmbomen door, dat hebben we wel verdiend. 's Avonds pakken we na het eten de spullen voor morgen in.

De Venetiaanse brugDag 4: Per jeep door het Troodosgebergte

Om half 9 rijdt er een jeep voor en stappen we met z'n achten in. Onze gids is Chris, een Zuid-Afrikaan met Cypriotische ouders die al weer 12 jaar terug is op Cyprus. De eerste stop is bij een stuwdam, waar we ook de andere 2 jeeps met Nederlanders en Belgen (er zitten hier opvallend veel Belgen) ontmoeten. We gaan vandaag een jeepsafari in het Troodosgebergte doen, het hoogste gebergte van Cyprus en ook met dorpjes die het echte oude Cyprus laten zien.

Het eerste stuk is de weg prima, alleen wat bochtig. We rijden door dorpjes waar alle jonge mensen weggetrokken zijn, alleen de oude mannen spelen nog eindeloos backgammon in de taverna's, terwijl de oude vrouwen het huishouden doen. We stoppen in een dorpje, lopen wat rond, bezichtigen de dorpskerk -waar iedereen een ferme hand krijgt van de lokale dorpsgek- en drinken nog wat op een terras. Na nog een mooi uitzichtpunt gaan we offroad naar een Venetiaanse brug over een stroompje in het bos.

Kaledonia watervallenBij een waterbron worden we even later uitgeladen en mogen een kwartiertje wandelen door het bos. Het is stil en ruikt heerlijk. S. is helemaal gebiologeerd door een krabbetje dat op 1200 meter hoogte over de weg loopt te banjeren. Na een kwartiertje komen de jeeps ons achterop rijden en stapt iedereen weer in om naar het Kykkos klooster te gaan. Het is niet het oudste maar wel het rijkste en belangrijkste klooster van Cyprus en dat is ook duidelijk te zien: hier is het wel alles (blad)goud wat er blinkt. We bekijken de galerijen en de kerk, waar de dienstdoende monnik de kaarsen uitknijpt die de gelovigen net aangestoken hebben terwijl diezelfde gelovigen ondertussen de iconen staan te kussen. Eigenlijk zijn de wat kinderlijke wandschilderingen over de geschiedenis van het klooster nog het leukst.

Om een uur gaan we naar Prodromos, het hoogste dorp van Cyprus voor een lunch bij 18 graden. Er is voor vandaag regen opgegeven en als we boven op de Olympus staan begint het ook een beetje te druppelen. Snel weer naar beneden, want het is vooral koud. Na een echt stukje offroad komen we bij de Kaledonia watervallen, maar die zijn aan het eind van de zomer niet echt spectaculair. Na nog een laatste drinkpauze rijden we terug naar het hotel. De excursie was niet goedkoop (€70 pp), maar we hebben enorm veel gezien en de gids wist heel erg veel.

Terug naar het begin

Dag 5: Nog een luie dag

Na de excursie van gisteren mogen we vandaag weer een dag lui zijn aan het zwembad en dat doen we dan ook vol overgave. Zelfs voor de lunch gaan we de deur niet uit, maar eten een prima hamburger in het restaurant. S. neemt me nog mee de zee in, maar dat is niet echt mijn ding: te grinderig, te koud en te veel golfjes. Snel weer het zwembad in. We liggen de hele vakantie op een weitje aan de rechterkant, onder de palmbomen op stretchers met lekkere matjes en een parasol per twee stretchers. Een lekkere luie dag.

Aan de havenDag 6: Het nieuwe Paphos

's Morgens lopen we na het ontbijtbuffet over de wandelpromenade naar Paphos, langs de luxe hotels, langs het openbare strand, langs braakliggende terreinen waar door de crisis nog geen hotels of appartementen zijn gebouwd en op het eind over de boulevard. We gaan op zoek naar een uitzichtpunt, maar belanden eerst op een opgravingsterrein bij de zuil waar Paulus zijn beul met blindheid zou hebben geslagen, het begin van het Christendom op Cyprus. Uiteindelijk belanden we ook bij het uitzichtpunt. Vanaf hier zien we een imposante kerk, die bij nadere inspectie uit 1984 stamt.

Dan maar door met de bus, want het centrum is nog 2 km verderop. Boven gekomen drinken we eerst een glas fris op een terras onder de druiven, in de schaduw en de wind, met uitzicht op de benedenstad en voor de schandalige prijs van €1,30 per glas. We lopen de agora (markthal) in, maar daar verkopen ze alleen toeristentroep. Al vrij snel houden we het voor gezien en nemen de bus terug naar de haven voor een lunch met veel drinken. Na de lunch kopen we allebei een T-shirt als souvenir en nemen dan de bus terug naar het hotel, waar we de rest van de middag afkoelen in het zwembad en ik mijn inmiddels vierde boek van de vakantie uitlees. 's Avonds eten we bij een prachtige rode zonsondergang aan de rand van het zwembad en zitten daarna nog wat op een stretcher op het strand naar de glinstering van de maan in de zee te kijken.

Terug naar het begin

Dag 7: Zweten tussen de Tombs of the Kings en dan bijkomen aan Coral Bay

Ingang van 1 van de gravenDoorkijkjeOnze laatste hele dag op Cyprus en het wordt voor mijn gevoel steeds warmer. We vertrekken om half negen met een alternatieve bus die ons door alle buitenwijken naar de haven vervoert. Daar stappen we op de 615 naar de Tombs of the Kings, een enorme necropolis van rond het begin van de jaartelling toen in het kalksteen graven werden uitgehakt. Deze opgraving is nog goedkoper dan Kato Paphos: €1,70 pp. Hevig zwetend dwalen we over het kurkdroge opgravingsterrein en bekijken de tombes, soms met verrassende ontdekkingen, zoals een doorsteekje naar een soort uitgehouwen tempeltje.

Na een uur houden we het voor gezien: we koken bijna. Hoog tijd voor een bus met airco naar Coral Bay. We rijden langs een eindeloze rij all inclusive hotels tot het eindpunt, waar een mooi doch klein zandstrand aan een rustige baai met helderblauw water op ons ligt te wachten. Maar eerst de vochtbalans in orde brengen op een groot terras met uitzicht op zee. S. gaat zwemmen, ik heb iets te veel hitte gehad en wil niet op het hete strand liggen. Uiteindelijk weet S. me toch de zee in te praten, die inderdaad erg lekker is. Na het zwemmen gaan we al snel de schaduw in, want je kan hier levend verbranden. We eten op het terras en gaan daarna terug naar het hotel. S. gaat nog zwemmen, ik heb het gehad met de hitte en ga in de lobby beginnen aan het vakantiedagboek.

Na het eten pakken we de meeste spullen in en gaan dan "stappen": buiten treedt een net niet stemvaste Robbie Williams kloon op, binnen draait Tom de disco voor een lege dansvloer en een bijna lege zaal en in de andere zaal zingt een mevrouw heel vals wel leuke muziek. Tegen middernacht zijn we terug op onze kamer.

Terug naar het begin

Dag 8: Terugreis

Na het ontbijt gaan we terug naar de kamer, beetje lezen en dan de laatste spullen inpakken. Om 11 uur checken we uit, wat uitermate snel en efficiënt gaat. De rekening voor drankjes, kluisje en een lunch valt ons met iets meer dan €60 voor de hele week alleszins mee. De rest van de dag brengen we door met zwemmen, lezen en suffen, terwijl er regelmatig vliegtuigen overvliegen van en naar de luchthaven. Om half 3 eten we een bord spaghetti, om 5 uur kunnen we douchen en ons verkleden in een speciaal voor dit doel gereserveerde doucheruimte. Na een uurtje wachten in de lobby komt de bus, dus op naar de luchthaven. Daar komen we om 5 voor 7 aan en om 10 over 7 zijn we ingecheckt, door de veiligheidscontrole en de douane. Dat laatste stelt trouwens niets voor: met een EU paspoort word je er al voor de rij uitgepikt en mag je doorlopen. Ze zijn meer geïnteresseerd in de Russen die in grote getale Cyprus bezoeken.

En zo zitten we dan met nog 2 uur te gaan tot boarden in een airco hal met winkeltjes, restaurantjes en veel tafeltjes, het ideale moment om terug te blikken. Het was met recht een last minute reis: 9 dagen van tevoren bedacht dat Cyprus wel eens leuk zou kunnen zijn, op zaterdag een paar boeken uit de bieb gehaald, op zondag geboekt en 7 dagen later weg. Het goed vergelijken op internet was verstandig: het hotel kreeg hoge cijfers en dat was terecht. Bijna 500 kamers, maar nergens rijen, voldoende stretchers en plek in het zwembad, alles superschoon en dat we geen zeezicht hadden betekende ook dat we aan de rustige kant zaten. Niet dat het erg rumoerig was: veel bejaarde Engelse stellen die al vroeg hun kamer opzoeken waardoor de animatie voor lege zalen staat. Cyprus is een prima vakantiebestemming: beschaafd, aardige mensen, zon en zee, maar ook veel cultuur uit allerlei perioden en in het midden de natuur van het Troodosgebergte. Een prima keuze...

Voor reacties (anti-spam: verwijder XX uit adres)